سلام دوستان عزیز در راستای مقالات آموزشی و اطلاعات عمومی که در زمینه خودرو برای شما قرار میدیم، امروز تصمیم گرفتم یه مقاله مفید با عنوان نکات بسیار مهم در شست و شوی خودرو براتون بنویسم.

نکات بسیار مهم در شست و شوی ماشین

مطمئنم اگر به ماشین خودتون اهمیت بدید و یا از اون دست آدما باشید که نمیتونن با ماشین کثیف بیرون برن، این مقاله خیلی میتونه کمکتون میکنه؛ چون شست و شوی خودرو علاوه بر نظافت و زیبایی که به دنبالش داره بخصوص توی فصل های گرم سال کار لذت بخشیه ( برای اون هایی که علاقه دارن به این کار البته )

خب بریم سراغ شستن ماشین…

از مواد شوینده با آنزیم کمتر استفاده کنید

دوستان رنگ ماشین هم مثل رنگ لباس میتونه بعد از چند با شست و شوی نادرست کیفیتش رو از دست بده؛ برای اینکه این مورد براتون اتفاق نیوفته سعی کنید برای شست و شوی ماشین از مایعات و موادی استفاده کنید که کمترین آنزیم رو دارن.

مثلا شامپو های خمره ای ( تخم مرغی :)) ) میتونه انتخاب خوبی باشه چون میزان آنزیمی که داره خیلی کمه و برای شست و شوی ماشینتون هم کافیه. اگر دقت کنید زمانی که لباس هم میخرید بهتون میگن سعی کن با شامپو شست و شو شو انجام بدی؛ منظور همون شامپو تخم مرغیه چون با این وضع اقتصادی نمیصرفه با شامپوی دیگه آدم این کارو کنه.

نمیدونم با چه استدلالی افراد از مایع ظرف شویی برای شست و شوی ماشینشون استفاده میکنن یا مثلا مایعات قوی دست شوی … اصلا انتخاب های خوبی نیست و بعد از چندین بار شستن کیفیت و جلای رنگ خودرو شما رو به شدت کاهش میده.

دستمال نانو بهترین انتخاب برای شست و شوی ماشین!

بعد از قسمت قبل شاید بگید خب اون شامپو خیلی خوب نمیتونه کثیفی های روی ماشین رو از بین ببره! اولا که تفاوت خیلی زیادی بین شامپو و مایع ظرفشویی توی شست و شوی ماشین وجود نداره و دوما برای بهتر شستن بدنه خودرو بهتر از یه دستمال بهتر استفاده کنیم که آسیبی هم به رنگ ماشین وارد نکنه.

با دستمال های نانو حتما آشنا هستید؛ معمولا برای شیشه ها از این دستمل ها استفاده میشه و گفته میشه استفاده از اون برای شست و شوی بدنه ماشین ممکنه رود از بین رفتن اون رو سریع تر کنه.

دستمال نانو

قیمت دستمال نانو حدود 10 هزار تومان هستش و فکر نمیکنم واقعا این دستمال 10 تومنی انقدر ارزش داشته باشه که از کیفیت رنگ بدنه ماشینمون بخاطرش بگذریم :)) استفاده از این دستمال شست و شوی شما رو بسیار تمیز تر و مونگار تر میکنه، کمترین آسیبی به بدنه ماشین ( اعم از خط و خش و … ) وارد نمیکنه و همچنین رطوبت و لطافت خیلی بیشتری نسبت به دستمل های پارچه ای دیگه داره.

من پیشنهاد میکنم که حداقل قسمت های مهم ماشینتون رو با دستمال نانو بشورید و برای بخش های پایینی یا قسمت هایی که دیگه خیلی به چشم نمیاد از یه دستمال حوله ای لطیف استفاده کنید.

در ضمن این موضوع رو هم بدینید که توی کارواش ها هم شست و شوی ماشین با دستمال نانو هزینش دو برابر حالت عادی هستش.

استفاده درست و موقع از واکس و پولیش

استفاده از واکس علاوه بر اینکه ظاهر ماشین شما رو جذاب تر و قشنگ تر میکنه، باعث میشه گرد و قبار کمتری روی ماشین شما بشینه و زمان شست و شوش تا حدی عقب بیوفته؛ و همچنین از شکستگی و ترک، هم جلوگیری میکنه.

شست و شوی ماشین

ولی اگر از واکس استفاده میکنید، توجه داشته باشید که یه زمان بندی درست و دقیق برای استفاده از اون در نظر بگیرید و به موقع اقدام به تمدید کردن اون کنید.

در مورد استفاده از پولیش هم این رو بهتون بگم که درسته پولیش سطح بدنه ماشین رو هموار تر و منظم تر میکنه ولی زیاد ازش استفاده نکنید چون استفاده زیادش هم به رنگ بدتون آسیب میزنه. توی هر دفته پولیش کردن هم 2 بار کافیه و زیاد روش کار نکنید :))

شست و شوی رینگ و لاستیک

یکی از مهم ترین قسمت های ماشین برای شست و شو بخصوص برای افرادی که خیلی ظاهر ماشینشون براشون مهمه، رینگ و لاستیکه خودروئه که اگر به روشی که بهتون میگم اقدام به شست و شوی رینگ و لاستیکتون کنید، نتیجه خیلی خوبی میگیرید.

جالبه که بدونید شست و شوی مرتب رینگ و لاستیک های ماشین از شست و شوی بدنه اون اهمیت بیشتری داره چون بصورت غیر مستقیم هم توی مصرف سوخت ماشین تاثیر داره، هم کیفیت ترمز ها بیشتر میکنه و هم وقتی که شما لاستیک هاتون رو تمیز بکنید، اگر ایراد یا خرابی توی لاستیک وجود داشته باشه، متوجه اون میشید و سریعا برطرفش میکنید.

شست و شوی لاستیک ماشین

خب برای شست و شوی درست لاستیک ها اول با یه پارچه یا دستمالی آلودگی های روی اون رو کاملا برطرف کنید، ( توی شست و شوی لاستیک ها میتونید از مایع ظرفشویی هم استفاده کنید ) علاوه بر پارچه یا دستمال ظریف بهتره که یه تمیز کننده زبرتر هم داشته باشید ( مثلا فرچه ) که با استفاده از اون کثیفی هایی که مقاومتتون بیشتره رو هم از بین ببرید. چون وجود این نوع آلودگی ها رو سطح لاستیک یه امر کاملا طبیعیه.

شست و شوی رینگ و قالپاق

توی شست و شوی این قسمت سعی کنید از یه تمیز کننه لطیف تر استفاده کنید و همچنین اگر از تمیز کننده مخصوص تایر مثل “اس تی پی” برای تمسز کردن لاستیکتون استفاده کردید، سعی از مایع اون روی رینگ ماشین ریخته نشه که ممکنه موجب از بین رفتن کیفیت و جلای اون بشه؛ چون این تمیز کننه ها برای سطوح دیگه ای جز تایر ماشین تعبیه نشدن.

بعد از تمیز کردن مرتب رینگ و لاستیک یه نوشابه از نوشابه گاز دار برای تمیز تر کردن سطح لاستیک هاتون استفاده کنید و بعد از اون اقدام به خشک کردن لاستیک ها کنید. ( دقت بشه که خشک کردن لاستیک حتما بصورت درست انجام بشه. هم بخاطر واکس بعدش و هم برای جلو  گیری از زنگ زده گی آهن های لاستیک. )

واکس لاستیک

توی مرحله آخر شست و شوی ماشینتون هم به واکس لاستیک میرسیم. دوستان استفاده از واکس لاستیک هم علاوه بر زیبایی برای جلوگیری از آسیب زدن نور خورشید و کم تر کردن جذب گرد و غبار به شدت پیشنهاد میشه. بعد از خشک کردن کامل سطح لاستیک ها اقدام به استفاده از واکس های براق کننده برای لاستیک هاتون کنید و سعی کنید این واکس هارو با ابر مخصوص خودش به سطح لاستیک بکشید.

منبع:

https://atlasrentcar.ir/%d9%86%da%a9%d8%a7%d8%aa-%d8%a8%d8%b3%db%8c%d8%a7%d8%b1-%d9%85%d9%87%d9%85-%d8%af%d8%b1-%d8%b4%d8%b3%d8%aa-%d9%88-%d8%b4%d9%88%db%8c-%d9%85%d8%a7%d8%b4%db%8c%d9%86/